Czym jest marketing rolniczy?
Rolnik i jednocześnie właściciel gospodarstwa rolnego powinien zdawać sobie sprawę, czym jest marketing rolniczy i co zrobić, aby tego rodzaju działanie było skuteczne. Marketing w ogólnym tego słowa znaczeniu jest całościowym działaniem firmy na rzecz popularyzowania informacji na temat swojego przedsiębiorstwa – oczywiście w sensie pozytywnym. Marketing jest ideą, która powinna umożliwić nam jak najkorzystniejszą sprzedaż wyrobów i usług. W rolnictwie jest to zagadnienie dosyć trudne, ponieważ jest to rynek specyficzny i często wymaga współpracy między rolnikami i gospodarstwami rolniczymi. Jednak po wdrożeniu się w temat i zatrudnieniu dobrej agencji marketingowej powinno nam być znacznie łatwiej.
Czym jest marketing rolniczy i jak objawia się w codziennym funkcjonowaniu gospodarstwa?
Działania marketingowe powinny opierać się na świadomym, konsekwentnym działaniu, które zostało wcześniej odpowiednio rozplanowane. Istnieją trzy główne strategie, które może wybrać właściciel gospodarstwa rolnego. Aby jednak podjąć właściwą decyzję, należy przejść przez kilka etapów, które są niezbędne do jej podjęcia.
Przede wszystkim należy zacząć od zastanowienia się, kto jest naszym nabywcą i jakie ma faktycznie potrzeby? Bardzo istotne jest, czy kierujemy swoje produkty lub usługi do osób prywatnych, czy też do firm i czy ma to być współpraca jednorazowa, czy też długotrwała. Musimy wiedzieć, czy do tej pory byliśmy w stanie sprostać oczekiwaniom naszych klientów, czy mieli o nas dobre opinie, czy raczej wracali ze skargami. Określenie grupy naszych nabywców i ich potrzeb jest czynnością fundamentalną. Inaczej będziemy np. określać swoje działania w przypadku gdy nasze produkty mają trafiać do hurtowników lub dużych sieci spożywczych, a inne gdy odbiorcą będzie indywidualny klient poszukujących lokalnych, ekologicznych produktów.
Kolejną, równie ważną kwestią jest przeprowadzenie szerokiej analizy kilku obszarów. Pierwszym z nim jest analiza trendów w naszym otoczeniu. Druga to analiza rynku, na którym działamy i tendencji, w jakiej idzie popyt. Kolejną rzeczą jest analiza pozycji konkurencji i tego, co oferuje i jak spełnia potrzeby klientów – być może tych samych, co mamy my.
Następna sprawa to zebranie tych wszystkich informacji w jedno i zanalizowanie, naszych możliwości spełnienia wyłonionych wymagań i potrzeb potencjalnych klientów, na których nam zależy. Równie ważne są również nasze oczekiwania, jednak produkt powinien powstawać na podstawie tego, czego oczekują klienci. Nigdy odwrotnie. Nie możemy najpierw podejmować się stworzenia produktu i potem szukać jego nabywców, bo może się okazać, że nasza świadomość, czym jest marketing rolniczy, jest znikoma i wcale ich nie znajdziemy, tracąc ogrom czasu, pieniędzy i cierpliwości, których nigdy już nie odzyskamy.
Zawsze powtarzane zatem twierdzenie „klient ma zawsze rację” nie jest sloganem, a prawdziwym wyzwaniem, przez którym stają właściwie wszystkie firmy, w tym gospodarstwa rolne.
Czym jest marketing rolniczy w praktyce?
Po dokonaniu wyżej wymienionych czynności, musimy wybrać jedną z trzech popularnych strategii marketingowych, która pozwoli nam na wybicie się wśród konkurencji. Dzięki nim szybko przekonamy się, czym jest marketing rolniczy i w jak krótkim czasie może on nam pomóc odzyskać lub też uzyskać właściwą pozycję na rynku.
Jedna z trzech strategii to maksymalizacja produkcji, która pozwala na zmniejszenie cen jednostki do minimum. Niska cena przyciągnie klientów i nasz towar wyprodukowany ze znaczna nadwyżką, szybko powinien się sprzedać. To jest dobra strategia w przypadku dostarczania produktów do dużych sieci handlowych, gdzie niska cena jest właściwie jedyną furtką do tych sklepów.
Druga strategia to maksymalizacja jakości, dzięki czemu wśród konkurencji wyróżnimy się produktem, który jest wyjątkowo dobry. W takim przypadku również powinniśmy zaobserwować wzrost sprzedaży i zwiększenie zysków. To dobra strategia w przypadku docierania ze swoją ofertą do klientów indywidualnych
Trzecią strategią jest ukierunkowana personalizacja naszej reklamy gospodarstwa rolnego, która pozwoli nam zbliżyć się do określonej grupy nabywców. Zawężając niszę, w której chcemy swój produkt sprzedać, dajemy sobie zdecydowanie większą szansą na sukces.
Jeśli chcemy, aby wsparła nas agencja marketingowa, nic nie stoi na przeszkodzie. Taka firma zdecydowanie wie, czym jest marketing rolniczy i co zrobić, żeby pomógł nam osiągnąć określony cel.
0 comments